Hällso & Tränings Coach `Susan Rydmyr`

Hällso & Tränings Coach `Susan Rydmyr`

*Sträckning Eller Muskelbristning?*

Mina inläggPosted by Susan Rydmyr Tue, July 15, 2014 20:23:55
I FREDAGS ELLER OM DET VAR I LÖRDAGS MORSE BÖRJADE JAG KÄNNA MIG KONSTIGT SPÄND I HÖGER BAKSIDA BEN OCH EN SMÄRTA SOM INTE SKA VARA DÄR...(ABSOLUT INTE TRÄNINGSVÄRK)
SÅ JAG MITT PUCKO GJORDE JU ÄNNU MER STRETCH PGA JAG KÄNDE MIG SÅ STEL OCH ÖM(OCH SLARVAT MED MIN STRETCHNING AV GLUTEUS & BAKBEN) VILLKET JAG EFTERÅT FATTAT ATT JAG INTE SKULLE HA GJORT :-(

SEN PÅ SÖNDAGEN ,TYCKTE JAG ATT DET KÄNDES LITE,LITE BÄTTRE .
SÅ NÄR DET VAR DAGS FÖR BAKSIDA BEN TÄNKTE JAG ATT JAG KÖR LITE FÖRSIKTIGT & LÄTT OCH SLUTAR SJÄLKKLART OM DET GÖR ONT OCH KÖR NÅGOT ANNAT..
OCH NU I EFTERHAND SÅ FÖRSTÅR JAG JU ATT JAG HADE BEHÖVT VILA BAKSIDA BEN....

LÄTT ATT VARA EFTERKLOK IBLANDsmiley
OCH NU ÄR DET TISDAG OCH DET HAR INTE GÅTT ÖVER OCH VI HAR BÖRJAT ANA EN REJÄL STRÄCKNING ELLER EN INVÄRTES MUSKELBRISTNING?

HAR LÄST ATT MAN SKA LINDA RUNT OMRÅDET SÅ IMORGON SKA JAG KÖPA EN ELASTISK LINDA ATT LINDA RUNT...

DET ENDA JAG GJORT SOM JAG KAN TÄNKA MIG ATT DET ÄR DET ÄR ATT JAG SPRANG INTERVALLER PÅ BANDET 30-MIN I TORSDAGS,OCH DET HAR JAG INTE GJORT SEN I OKT-2013 smiley

EFTERSOM JAG HAR RYGGPROBLEM SOM DRAR SIG NER MOT GLUTEUS OCH HADE SLARVAT MED MIN REGELBUNDNA STRETCHNING SOM JAG GÖR SÅ TRODE JAG FÖRST ATT DET HADE ETT SAMBAND?
TRÄNAR ÄVEN BAKSIDA VÄLLDIGT HÅRT MEN KONTROLERAT
(MUSKELANSPÄNNING & KONTAKT & BRA HÅLLNING ÄR JAG NOGA MED)

SÅ NU ÄR DET BARA ATT VILA FRÅN BAKSIDA BEN TRÄNING & INTERVALLER.

PROMENADER HAR JAG GJORT OCH DET FUNKAR UTAN SMÄRTA :-)

TÄNKTE ÄVEN IKVÄLL BÖRJA MED VOLTAREN PÅ DET IRRITERANDE OMRÅDET OCH LIGGA MED BENET I HÖGLÄGE!

NÅGON SOM VARIT MED OM SAMMA PROBLEM?

FÅR ÄVEN NU LITE SMÄRTA NÄR JAG STÅR OCH BARA BELASTAR HÖGER BEN.
KÄNNS SOM EN GUMMISNODD SOM ÄR REJÄLT SPÄND...
HAR ÄVEN SVÅRT ATT FLEXA BENET & DET ÄR MER VÄTTSKA I HÖGER ÄN I VÄNSTERBENET :-(

TIPS TAGES EMOT TACKSAMT!

HOPPAS VERKLIGEN DET BARA ÄR EN REJÄL STRÄCKNING SÅ DET INTE ÄR NÅGOT ANNATsmiley


MVH

INFO FRÅN NÄTET:

En muskel är uppbyggd av många små muskelfiber. När muskeln utsätts för överbelastning kan det leda till en muskelbristning eller sträckning dvs. att en eller flera muskelfibrer går av. Muskelbristning är en vanlig idrottsskada.

Man delar in muskelbristningar i två olika kategorier:

  1. Sträckning eller Sträckskador- Distentionsruptur
  2. Direkt trauma- Kompressionsruptur
STRÄCKNING – DISTENTIONSRUPTUR

Sträckskador eller sträckning uppstår huvudsakligen i muskel-sen-övergången i samband med maximalt muskelarbete. De vanligaste drabbade områdena är baksida lår-hamstrings, insida lårmusklerna-adduktor, stora vadmuskeln-gastrochnemius. Men även andra muskler kan bli drabbade av muskelbristningar.

Vid skadeögonblicket känner utövaren en huggande smärta från muskeln med en efterföljande ömhet och muskelsvaghet. Hon eller han kan till och med känna en ”grop” i muskeln direkt efter skadan. Det ersätt efter hand av en svullnad pga. blödning i muskeln.

DIREKT TRAUMA- KONTUSIONSRUTUR

Denna typ av muskelbristning sker när muskeln blir utsatt för en spark, slag eller någon annan form av direkt våld mot muskeln. Vanligaste lokalisationen är framsida lår-Quadriceps när exempelvis träffas av motståndarens knä. Detta leder till en inre blödning i musklaturen. Detta brukar betecknas som en ”lårkaka”.

BEHANDLING AV MUSKELBRISTNING/STRÄCKNING

När skadan har skett så är det viktigt att så snabbt som möjligt på börja akut behandling enligt PRICE (se nedan). Hur snabbt man börjar behandla har stor inverkan på hur snabbt man blir skadefri. Tryck i form av påläggning av elastisk binda bör ske inom minuter efter skadan har skett.












  • Comments(0)//blogg.susanrydmyr.se/#post330